دوشنبه ۲۴ شهریور ۱۴۰۴ 2025-09-15
  • صفحه اصلی
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • جست و جو

  • بانک / بیمه / بورس
    بانک بیمه بورس لیزینگ طلا و ارز
  • نفت و انرژی
    نفت و گاز پالایش و پتروشیمی نیرو و انرژی های نو
  • صنعت و معدن
    صنعت معدن
  • حمل و نقل / خودرو
    حمل و نقل خودرو
  • اقتصاد کلان
    بودجه تجارت گردشگری کشاورزی
  • بین الملل
  • چندرسانه ای
    فیلم عکس
  • منهای اقتصاد
  • مجلس و فرهنگ اقتصاد
منو
  • صفحه اصلی
  • بانک / بیمه / بورس
    • بانک
    • بیمه
    • بورس
    • لیزینگ
    • طلا و ارز
  • نفت و انرژی
    • نفت و گاز
    • پالایش و پتروشیمی
    • نیرو و انرژی های نو
  • صنعت و معدن
    • صنعت
    • معدن
  • حمل و نقل / خودرو
    • حمل و نقل
    • خودرو
  • اقتصاد کلان
    • بودجه
    • تجارت
    • گردشگری
    • کشاورزی
  • بین الملل
  • چندرسانه ای
    • فیلم
    • عکس
  • منهای اقتصاد
  • مجلس و فرهنگ اقتصاد
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • جست و جو

” روایت دردناک یک خانواده در مشهد” | صدور غیرحضوری چک بانکی و ثبت درخواست آن از طریق مگابانک ملت | تدوین آیین نامه های جدید برای بهبود معیشت همکاران | مهم‌ترین مسئولیت امروز، تداوم مسیر پرافتخار بانک صادرات ایران است | اعتبارطرح بانکداری پیوندی در بانک کشاورزی به ۱۰ هزار میلیارد ریال رسید |

کد خبر: 71796
تاریخ انتشار: 16 مرداد 1403 - ۲۲:۳۹

دفتر شعر ” دوته ” جعفر محمدی واجارگاهی ” انتشارات شب چله ۱۴۰۲

” خالی ‏ام

خالی‌تر از پنجره‌های تاریک

که زنی

زیستنش را گورستان کرده

و تنها دوته می‌بافد در اندوه

خالی از همهمه‌های خیابانی خیس

که تو را در تو حل کرده .”

 

(پشت جلد)

این دفتر شعر غیرمعمول ۱۶۲ شعر سپید سورئال دارد.

پیش از دفتر شعر ” دوته ” واجارگاهی گاهی ۹ دفتر شعر را بر بساط نشر نشانده بود.

واجارگاهی شوق و اشتیاق زایدالوصفی به رسیدن به حوزه‌های ناشناخته و کشف نشده و در طلب ناممکن است.

واجارگاهی ذوق ویژه‌ای در گزینش واژگان بومی گیلانی دارد.

شاعر مثل نیما واژگان بومی را در آغوش واژگان سره‌ی فارسی قرار می‌دهد: ”

* کوچه‌ای بن‏بستم

که ” آجارش ”

با حلب‌های کهنه میخکوب است…

*”آجارش: استخوان‌های بالای بدن که از لاغری نمایان است…

 

بی‌فایده بود

امانی در ” دوته‏ای ” که پریشان نمی‌ماند، نیست

هنوز به سایه‌ها عادت داشت

و نشان از ابری

که محالش بارانی‌ست و شب را

ناله زده تا سپیده نیست .”

 

*دوته: معنی بافتن یا بافته شدن می‌دهد، در این جا معنی موی بافته شده است…

 

(ص، ۱۹)

 

شعر واجارگاهی مانند همه‌ی شعرهای شاملووار، ضرب‌آهنگ کلامی امروزین دارد. ترکیب کلام و وقف‌ها و تاکیدهای جمله از الگوهای منظمی پیروی می‌کند که به هماهنگی و قسمی درونی می‌رسد. اگر این‌گونه همسازی و هماهنگی بر واژه‌ها تحمیل شود، کلامی بی‌روح  به دست می‌آید،  اما در سروده‌های واجارگاهی این موزیک و هماهنگی از درون خود سخن می‌بالد. تأکیدها و وقفه‌ها و زیر و بم جمله‌ها از معنای سخن حاصل می‌شود، یعنی از کیفیت و فشار عاطفه و معانی پشت واژه‌ها به دست می‌آید که موج و حرکتی به سخن شاعر داده است که بیشترین تأثیر را بر خواننده می‌گذارد.

واجارگاهی گوشه‌ی چشمی به عرفان دارد، یعنی به درون‌گرایش پیدا می‌کند و یله و آزاد است و مانند کبوتر مولانا رو به‌سوی جانب بی جانبی دارد و در حال و هوای گرگ و میشی پرواز می‌کند و به عرفان آبی نزدیک می‌شود: ” دست‌بردار نبودند / تو را چیده بودند / و قرار نبود شرح‏ات / پنجره‌ای را باز کند / چند واژه‌ی حل نشده / می‌توانست تو را در من حل کند / چشمانت را از سقوط پس بگیرد / و به اندوهی که / غمت را سگ دو زده / سلامی بگوید / اشتباهی با واژه‌هایی ور رفتم / که بیداری را نفهمید / اشتباهی خودم را تشیع کردم / در نام‌های چند رنگ / حواسم نبود / این خیسی را گیج مانده‌ام / حواسم نبود / تو را چیده بودند / در بلوغ نام‌های نارس / و ” دوته‏هایت ” را تعارف کرده بودند به باد / من در این آغاز / رنگ‌پریده ماندم / از این همه ادامه / که تو را می‌مکید بی شرح .”

 

(صص، ۴۰ و ۴۱)

 

واجارگاهی مردی کوهستانی است که در نسیم سحر جنگل و قله‌ها تنفس می‌کند و از چشمه‌های زلال آب می‌نوشد، واجارگاهی،  عاشق جنگل، کوه، درختان، دریا، باران، پروانه، لحن خاک، ابر، مرداب، لمه (سقف چوبی)، موج، علف، پرنده و اجاق روشن و کله‌های روستایی است: ”

 

پرنده‌ی من، صدای باد را می‌شنوی؟ / اتفاقی می‌افتد / اتاقی که در تنم پهن است / به جنگل تبدیل می‌شود / تو زیبا بودی که جنگل در من می‌زیست / آمده بودم افسردگی درخت را / از لب پنجره بر دارم / پنجره‌ای برگشت رو به دیوار

و این جنگل بود، همچنان پرنده‌اش را صدا می‌زد .”

 

شاعر برای این که تنهایی را تاب بیاورد، و واقعیت‌های سخت و سمج را کنار بزند به جنگل و دریا و ستاره و ماه و عشق پناه می‌برد و می‌خواهد روزنه‌ای به دنیای کهن، به جهان آب و آیینه باز کند ولی نمی‌تواند.

او زندگی را بی‌ارزش و بی‌قدر می‌داند و با چنان آهنگی در این عرصه پیشروی می‌کند که دست شوپنهاور و کامو را از پشت می‌بندد و جهان را پوچ و لبریز از خستگی و درهم‌شکستگی می‌داند: ” دشوار یعنی / همین اندازه که

آدمی می‌فهمد

عشق هست، تنهایی هست

و دوره می‌کند خودش را

 

دوره کرده در من

رنج را کجای آغاز زیسته‌ای

که عشق، ماهیتش سکوت مانده. دور شده در من

پرندگانی که نامت را سقوط می‌کنند

کدام رفتن را نشانم می‌دهند

که این‌گونه

مرده‌ام را در تو زندگی می‌کنم

شبیه تنهایی که دست‌بردار نیست

برمی‌گردم به تو .”

 

(ص، ۸۲)

 

شاعر در متن رویدادها زندگی می‌کند و هبوط خویش را تماشا می‌کند و به زبان تصویر و رمز و نماد، حدیث این زندگی مرگبار را بازگو می‌کند.

جهان‌نگری شاعر در این اشعار متبلور نشده است ولی شاعر پوئتیک ” شعر تجسمی ” خود را در متن عرضه می‌کند و از دریچه‌ی عواطف و اندیشه‌های خود به هستی و نیستی می‌نگرد و گوشه‌های تاریک شعر و زبان را جلوه‌گر می‌کند.

شعر واجارگاهی،  بیان تمام واقعیت‌ها نیست، بلکه عطیه‌ی سخن‏مند ” هستی ” (بودن، وجود) است و این داوری را می‌توان در چند شعر شاعر به‌وضوح دید که به قول هولدرلین و نصرت رحمانی و فروغ  ” آن چه می‌ماند شعر و ارمغان شعر است و تنها صداست که می‌ماند، مورد یک: ” هر از گاهی که آغاز کبوتر / از شعر جدا می‌ماند / برهنه بر پاره‌های ابر / شکسته در ساقه‌های رنج / چون شلتوکی رها در باد / تشنه / تشنه / خونابه‌ی شعر را / بالا می‌آورم / که غروب / در آغاز رنگ / به بال پروانه‌ای پرواز بدهد .”

 

(ص، ۹۶)

 

مورد دوم: ” در خیالم / بالادست گورم ایستاده‌ام / هنوز خالی است / عمیق است اما صدایم را می‌پیچاند / – باید قادر باشم بروم / یقینی که تمام مرا راهی کند .”

 

(ص، ۹۹)

 

در سروده‌های شاعر، سطرهایی هست که هم از حس امروزینه خبر می‌دهد و هم از اکتشاف شاعرانه و هم در آنها اندیشه و فلسفه هست و هم فوران و غنای عاطفی، با آهنگ و سخن امروز که بحرانی را در جهت‌یابی ما نشان می‌دهد، سخن می‌گوید و از زبان عادی سرپیچی می‌کند و زبان نخ‌نماشده‌ی ادبیات رسمی و فاخر را به کناری می‌نهد و به سمت ادراک‌های نوین پیش می‌تازد، چنان که در شعر (۵۷) می‌گوید: ” این اتاق می‌تواند / حجمی را گریسته باشد / در شرح دیگری از تو / بی آن که بدانی / چشمانت / کدام پرواز را از اوج گرفته / خیابانی تو را پرت کرده در این اتاق / جایی که غروب نمی‌تواند از نور، چشم‌پوشی کند / کدام تن نیمه‌جان را می‌تواند اشاره کند / که قبری در من پهلو می‌گیرد / قبری که راه می‌رود / سیگار می‌کشد / کله و پاچه می‌خورد / آدامسش را در خیابان پرت می‌کند / به اشکال مختلفی در می‌آید / از اتاقی می‌گوید / که تو / تنهایی‌ات را در آن گریسته‌ای / و صدایت نمی‌تواند / آمده باشد که از اتاق بیرون بیاید /

 

محصور در هنوز یک فریاد / محصور / در هلهله‌های بی شرح / با باقیمانده‌ای از مرگ / محصور. ”

 

(ص، ۱۰۶)

 

واجارگاهی در سروده‌های خود غالباً گذر سنگین و بی‌رحم زمان را به توصیف در می‌آورد و ناتوانی‌اش را در نگهداری یا لذت‌بردن از این روزگار تلخ‌تر از زهر ترسیم می‌کند.

او احساس می‌کند که همه راه‌ها بر او مسدود شده است و از لحظه‌های شتابان و فرسایشی و دردهای ناسور و ناگفتنی ای حرف می‌زند که عرصه‌ی هستی را دربر  گرفته است: ” همین که شب / بی تصویر/ قادر است / سایه‌ای را محو نماید / تنهایی شکل عجیبی می‌گیرد .- انگشت‌به‌دهان بدرقه‌های خاموش/ هیاهوی بی‏توقف / تا سر می‌چرخانی / رفتن فراموش می‌شود – کجای باور را تماشاچی مانده‌ام / که دوردست / شمایل دوری را نشان نمی‌دهد! ”

 

(ص، ۲۷۴)

 

مالرو درباره‌ی جنگ اول جهانی و حوادث ناگوار آن گفته بود که تاریخ مثل تانک از روی بدن ما و نسل ما بی‏رحمانه می‌گذرد. من نمی‌دانم تاریخ بود یا چیزی دیگر که از روی جسم ما گذشت،  اما این را می‌دانم که در این گذار و عبور وحشتناک،  بهای سنگینی پرداختیم از جمله جان چند تن از شاعران و داستان‌نویسانمان را: ”

 

می‌دانستم انحصار زمان

چارچوبش در بعید یک کشف

باقی می‌ماند

می‌دانستم

ظهری رد شده در من حاضر است

که قلبم را شکسته بخواهد

می‌دانستم خداحافظی برمی‌گردد

به یک سلام

من اما از جنگ خودم باز می‌گشتم

و شهید روزگارم بودم .”

 

(صص، ۲۹۱ و ۲۹۲)

 

فیض شریفی

 

برچسب ها: شعر

به اشتراک بگذارید:
تلگرام
تویتر
واتس آپ


لینک خبر:
https://farhangeghtesad.ir/news/71796

نظرات بینندگان

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اهالی موسیقی
  • اخبار پر بازدید
  • اخبار پربحث
  • لیست شعب کشیک بانک سپه در روز پنجشنبه ششم شهریورماه
  • لیست شعب کشیک بانک سپه در روز پنجشنبه سیزدهم شهریورماه
  • طرح «پزشک‌یار» بانک دی، تسهیلات بدون سقف ویژۀ فعالان حوزه سلامت و پزشکی
  • لیست شعب کشیک بانک سپه در روزهای ۳۰ مردادماه و یکم شهریورماه
  • اعلام اسامی شعب کشیک بانک ملت در روز شنبه اول شهریورماه
  • فهرست شعب کشیک بانک رفاه کارگران در روز پنج‌شنبه ۳۰ مرداد ماه اعلام شد
  • اعلام اسامی شعب کشیک بانک ملی در روز شنبه یکم شهریورماه ۱۴۰۴
  • میزبانی بانک مسکن استان خراسان رضوی از زائران حضرت امام رضا(ع)
  • جشنواره بزرگ بانک صادرات ایران ویژه فرهنگیان و بازنشستگان با جوایز میلیاردی آغاز شد
  • کسب جایزه ملی مدیریت کسب‌وکار سال ۱۴۰۴ در حوزه نوآوری خدمات مالی خرد توسط مؤسسه اعتباری ملل
  • اعلام تغییرات جدید در شرایط حساب «صندوق پس‌انداز مسکن جوانان» بانک مسکن/ تنها با ۱۰۰ هزار تومان صاحب حساب جوانان شوید
  • بازاریابی و جذب منابع از جمله اولویت‌های اصلی بانک سینا در سال ۱۴۰۴ است
  • نماینده مجلس شورای اسلامی بر تقویت حمایت‌ها از بانک کشاورزی تأکید کرد
  • پرداخت تسهیلات غیرحضوری به کاربران سامانه “فرا رفاه” بانک رفاه کارگران تداوم دارد
آخرین اخبار
  • ” روایت دردناک یک خانواده در مشهد”
  • تأکید فجر و اروند بر پایداری سرویس‌های حیاتی و حمایت از طرح‌های توسعه
  • صدور غیرحضوری چک بانکی و ثبت درخواست آن از طریق مگابانک ملت
  • تدوین آیین نامه های جدید برای بهبود معیشت همکاران
  • مهم‌ترین مسئولیت امروز، تداوم مسیر پرافتخار بانک صادرات ایران است
  • اعتبارطرح بانکداری پیوندی در بانک کشاورزی به ۱۰ هزار میلیارد ریال رسید
  • علیرضا نجاری به سمت فرمانده پایگاه بسیج شرکت پتروشیمی کارون منصوب شد
  • بیمه دی در کنار خدمت به خانواده ایثارگران، الگویی موفق برای صنعت بیمه کشور است
  • راهکاری برای کاهش فشار مالی بازنشستگان و کارکنان بانک رفاه
  • مردم ایران در پویش کاهش ۱۰ درصدی مصرف انرژی فراتر از انتظار ظاهر شدند
  • ۲۱ میلیون مترمکعب گاز از محل جمع‌آوری گاز مشعل‌ها به چرخه تولید بازمی‌گردد
  • فروش یک محموله ۳۰ هزار تنی اوره گرانول ۴۶% از بندر امام خمینی(ره)
  • افزایش سقف پرداخت اقساط تسهیلات بانک مسکن از طریق پیشخوان مجازی و خودپردازهای بانک مسکن/ پرداخت اقساط تا سقف ۵۰۰ میلیون ریال و به صورت روزانه
  • گام‌های بلند شرکت ملی مس برای هوشمندسازی با ساماندهی داده‌ها و مشارکت مجتمع‌ها
  • بانک سینا حامی مالی سی‌وپنجمین همایش بانکداری اسلامی

منهای اقتصاد
  • ” روایت دردناک یک خانواده در مشهد”
  • تقدیر از همراه اول به پاس ارائه خدمات ویژه اربعین
  • ​«تو نیستی»، اثری ماندگار با نوای پرواز همای
  • آغاز دور جدید حراج شماره‌های رند همراه اول
  • از مشارکت در مراسم آلاشت شهر جاجیم ایران تا اصفهان و شانگهای …….. مروری بر برنامه های آتی فاضل جمشیدی در انتهای تابستان و فصل پاییز
  • رونمایی از تکنولوژی eSIM برای اولین بار در ایران توسط همراه اول
  • امضای تفاهم‌نامه بین‌ همراه اول و سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی

فیلم
    تعویض مبدل ۱۵۰۰۳ ناحیه ۱۵۰ واحد VCM شرکت پتروشیمی اروند در ۱۲ روز جنگ تحمیلى
    حضور فعال شرکت پتروشیمی اروند در دومین رویداد پتروکم ۱۴۰۳
    هدف اصلی فروش شرکت ارزش ماندگار خلیج فارس، تامین مالی پروژه‌های بر زمین مانده هلدینگ است
    گزارشی از دومین روز حضور «هلدینگ خلیج فارس» در بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز و پتروشیمی
    فرهنگ اقتصاد _ از بازدید رئیس صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت و اعضای هیات‌رئیسه مجلس تا حضور گسترده رسانه‌ها در غرفه بزرگ‌ترین…
    ارسال ۷ برج فرآیندی از اراک به گچساران تا اوایل بهمن
    فرهنگ اقتصاد _ خسروی معاون پروژه‌های نفت و گاز آذرآب می‌گوید: این کارخانه شرایط مناسبی برای انجام طرح‌های بخش انرژی دارد و آغاز ساخت ۷۵ تجهیز اصلی پتروشیمی گچساران…
    اعطای وام خرید لوازم خانگی و دیجیتال در بانک ایران زمین
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی بانک ایران زمین؛ متقاضیان می توانند به شعب بانک ایران زمین در سراسر کشور مراجعه و ضمن تکمیل فرم اعطای تسهیلات طرح یارا، تا سقف…
    شبی خاطره‌انگیز با رسیتال پیانو محمدرضا ظریف در تالار رودکی
    فرهنگ اقتصاد _ شامگاه جمعه، دهم اسفند ماه، تالار رودکی میزبان رسیتال پیانو محمدرضا ظریف، نوازنده چیره دست و هنرمند نامی، به همراه گروه نوازندگان همراه ایشان…


عکس
    مراسم عزاداری شهادت سید مقاومت در آریاساسول برگزار شد
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی شرکت پلیمر آریاساسول، مراسم عزاداری برای شهادت سید مقاومت، سیدحسن نصرالله (رضوان‌الله علیه)، دبیرکل حزب‌الله، با حضور محمدرضا…
    گزارش تصویری گرامیداشت هفته دفاع مقدس


    فرهنگ اقتصاد _ گرامیداشت هفته دفاع مقدس با حضور مدیران و کارکنان شرکت ملی صنایع پتروشیمی برگزار شد.

    گزارش تصویری این مراسم را در اینجا مشاهده نمایید.
    از بازدید رئیس صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت و اعضای هیات‌رئیسه مجلس تا حضور گسترده رسانه‌ها در غرفه بزرگ‌ترین هلدینگ پتروشیمی ایران
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، حسین حسین‌زاده رئیس…
    افتتاح اولین مدرسه انعطاف‌پذیر استان بوشهر به‌همت شرکت آریاساسول
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی شرکت پلیمر آریاساسول، این رویداد با حضور مدیرعامل شرکت پلیمر آریاساسول، مدیرکل آموزش پرورش استان بوشهر، امام جمعه شهر…
    بازدید مدیرعامل پتروشیمی پارس از پتروشیمی دماوند
    گزارش تصویری غرس نهال در مجتمع پتروشیمی شازند
    آغاز روند ممیزی در پتروشیمی پارس/جلسه افتتاحیه برگزار شد+تصاویر
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی پتروشیمی پارس؛ تیم ممیزی شرکت پالایش و ارزیابی انطباق ایران از امروز ارزیابی از واحدهای مختلف شرکت را آغاز کردند که…

  • صفحه اصلی
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • پیوندها

پایگاه خبری - تحلیلی فرهنگ اقتصاد دارای مجوز فعالیتی به شماره 86047 از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می باشد.

تمامی حقوق برای فرهنگ اقتصاد محفوظ می باشد. | 2020-1399

طراحی سایت و سئو: خدمت وب